Wat is een merk?

De term ‘merk’ wordt regelmatig gebruikt, en zal vast en zeker bekend bij je zijn. Al honderden jaren kiezen mensen ervoor om hun producten of goederen te graveren of te brandmerken, zodat ze goed kunnen worden onderscheden van anderen. Een merk kun je dan ook zien als een verzameling van expressies waarmee een entiteit (lees: persoon, bedrijf, stad, product, organisatie of iets dergelijks) zich herkenbaar kan maken.

Wat is een merk dus niet?

Als je weet wat een merk is, kun je ook bedenken wat het dus niet is. Een merk is dus geen website, geen logo, geen advertentie of foto’s. Het is veel meer dan dat. Velen vinden dit lastig om te begrijpen omdat een merk niets iets tastbaars is, maar juist het resultaat is van wat jouw doelgroep of klanten van een merk vinden.

Voordelen van een merk

Wanneer je ervoor kiest om een merk te bouwen, dan geniet je van vele voordelen. Zo biedt een merk vertrouwen voor jouw doelgroep en kan het dienen als een goede basis voor trouwe klanten. Het hebben van een merk zorgt ervoor dat je klanten een herkenning geeft, en zorgt ervoor dat je je kunt onderscheiden.

Merkenbureau

Heb jij een uniek merk bedacht? Een waarvan je vindt dat niemand hier gebruik van mag maken en je het alleenrecht over wil hebben? Dan is het handig om gebruik te maken van een merkregistratie. Je kunt bij diverse bureaus, zoals Merkenbureau Bouma, gratis jouw merknaam checken. Mocht deze nog vrij zijn, dan kun je je merknaam daar ook direct laten registreren. Zowel nationaal als internationaal, Europees of in de Benelux. Niets is hier te gek! Laat je wel altijd informeren over de mogelijkheden, want het registreren van een merknaam gaat vaak wel gepaard met extra kosten. Dit moet het natuurlijk wel waard zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *