Tips voor conversie optimalisatie

Ben je al bezig met conversie optimalisatie voor je bedrijf, maar heb je het gevoel dat je meer zou kunnen doen? Conversie optimalisatie houdt in dat je probeert het conversiepercentage zo hoog mogelijk te krijgen. Dit percentage is het aantal bezoekers van je website dat daadwerkelijk iets koopt of een bepaalde actie uitvoert. Hoe ga je hiermee aan de slag? Hieronder vind je wat tips.

Stel doelen op

Allereerst is het goed om doelen op te stellen. Dit kun je doen aan de hand van een goede analyse van je website. Waar zie je kansen voor conversie optimalisatie? Zet dit in een duidelijk overzicht in een document, in de volgorde waarin je ermee aan de slag wilt gaan. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een contactpagina toevoegen aan je website. Je wilt natuurlijk dat mensen contact met je op kunnen nemen. Zo kunnen ze om verduidelijking vragen waar nodig. Als alles duidelijk is voor ze zullen ze sneller tot een aankoop overgaan.

Formuleer hypothesen

Heb je eenmaal doelen gesteld, dan is het goed om hypothesen te formuleren. Heb je bijvoorbeeld een tekst op een pagina aangepast, dan kan de hypothese zijn: het aanpassen van deze tekst zal zorgen voor meer verkopen. Er zijn echter nog veel meer aanpassingen die je zou kunnen doen, zoals het veranderen van de kleur van een button op je website.

Analyseer

Nadat je hypothesen hebt opgesteld is het tijd om alles goed te analyseren. Leiden de door jou gemaakte aanpassingen tot meer conversie bij de bezoekers van je website? Je zult natuurlijk nog niet direct resultaat zien, maar nadat je de boel een tijdje in de gaten hebt gehouden zul je zien dat de conversie optimalisatie gewerkt heeft (of juist niet). Waar nodig kun je vervolgens nieuwe doelen stellen, of natuurlijk op dezelfde manier doorgaan.
Tip: wil je hier ook mee aan de slag? Meer informatie vind je op de website van Brandfirm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *